Алгоритм
Алгоритм дій щодо забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою для фахівців та батьків вихованців щодо початку систематичного навчання дитини в закладі освіти
Перехід від дошкільної до початкової освіти є важливим етапом у житті дитини. Для плавного та успішного переходу з одного рівня освіти на інший, пропонуємо алгоритм дій щодо забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою для фахівців та батьків.
Шляхом впровадження наступних рекомендацій можна спільно підтримувати дітей старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи.
Підготовка дітей дошкільного віку до здобуття початкової освіти
Важливо пам’ятати, що діти індивідуальні і розвиваються з різною швидкістю. Є кілька розповсюджених проблем, що можуть виникнути при переході на систематичне навчання: перехід від одної діяльності до іншої; проведення повного дня в школі; концентрація уваги протягом тривалого часу. Якщо ви помітили у дитини труднощіз деякими із вищезазначених навиків, не варто турбуватися. Необхідно більше приділити увагу тому, щоб допомогти дитині розвивати ці важливі навики.
Формування позитивного ставлення
Як правило, дитина знає, що скоро піде до школи, однак до кінця не розуміє, що саме це означає. Тому варто організувати візит до початкової школи, щоб дозволити дитині ознайомитися з фізичним середовищем, класною кімнатою, ігровим майданчиком та шкільним обладнанням. В більшості шкіл організовують екскурсії, під час яких батьки та їхні діти мають можливість ознайомитись зі школою та вчителем. Під час такого візиту батькам варто розпитати вчителя про навчання, навчальні програми, методи навчання, оцінювання та канали спілкування між батьками та вчителями. Найкращий спосіб підготувати дитину до чогось нового – це разом обговорити це нове.
Співпраця між закладами дошкільної та початкової освіти
Бажано регулярно комунікувати та співпрацювати між педагогами закладів дошкільної та початкової освіти з метою обміну інформацією та поглядами щодо прогресу, сильних сторін та можливостей для поліпшення кожної дитини.
Соціальний та емоційний розвиток
Для соціалізації в новому колективі варто підтримувати активності, що сприяють розвитку соціальних навичок, емоційного інтелекту та саморегуляції, щоб покращити здатність дітей керувати своїми емоціями та позитивно взаємодіяти з однолітками та вчителями.
Спільна підтримка під час переходу
Індивідуальні плани переходу
Для дітей з особливими потребами потрібно розробити індивідуальні плани переходу, забезпечуючи необхідну адаптацію та підтримку.
Підтримка спільноти ровесників
Сприяйте формуванню груп взаємопідтримки або системи наставництва, де старші учні можуть допомагати молодшим у перші дні навчання у школі.
Залучення батьків
Співпраця між батьками та вчителями
Створюючи умови для постійного обговорення прогресу або труднощів, що потребують додаткової підтримки дитини, слід регулярно комунікувати та співпрацювати з батьками. Механізми зворотного зв'язку
Для розв’язання будь-яких проблем, що можуть виникнути визначте механізми зворотного зв'язку для батьків, щоб вони могли ділитися своїми спостереженнями, занепокоєннями та пропозиціями.
Успішний перехід від дошкільної до початкової освіти закладає основу для навчання протягом життя. За допомогою цього алгоритму дій фахівці та батьки можуть спільно забезпечити неперервність освіти дитини, розвивати її всебічно та створювати позитивний перехід. Створення інклюзивного та підтримуючого середовища дозволить кожній дитині досягати успіху у своїй освітній діяльності.